Joulu raittiina




Heippa kaikille

Ja se joulu tuli sittenkin.
Mun ensimmäinen raitis jouluni.

Mä pelkäsin niin kovasti taasen että se joulu menee tavalla tai toisella pilalle.
Niin usein se on mennyt pilalle. Mutta niitä ei tarvitse enää miettiä. Se on mennyttä elämää.

Tänä päivänä mä elän vain tässä ja tänään. Elän vain tässä hetkessä.

Luin tänään jouluaaton tekstin tuosta mulle niin tärkeäksi muodostuneesta kirjasta Päivä kerrallaan, Aa:n jäsenten mietteitä AA:n jäsenille. Tuo pieni punainen kirja täynnä viisaita sanoja. Sanoja ja asioita joita en tiennyt edes olevan olemassa. Mä en ole koskaan ollut mitenkään uskonnollinen. Ja isän kuoleman 2008 jälkeen vielä vähemmän. Mä suutuin Jumalalle siitä että se ei kuunnellut kun mä rukoilin. Kostin eroamalla kirkosta. Mutta tänä päivänä mä uskon Jumalaan. Mä uskon korkeimpaan voimaan. Mä olen saanut uskoa uuteen ja uudelleen lisää ja lisää voimaa ja uskoa tätä matkaa tehdessäni.


Mä en kuulu kirkkoon vieläkään mutta Jumalaan mä uskon silti. Mun ei tarvitse kuulua Luterilaiseen kirkkoon voidakseni uskoa. Korkein Voima eli KV joka meille alkoholisteille on tärkeä. Sen ei tarvitse todellakaan olla mitään uskonnollista. Jokainen alkoholisti käsittää sen omalla tavallaan. Toisille se on se päihderingin ryhmä. Toisille se on tuo punainen kirja ja toisille se itse Jumala. Mulle se on määrittelemätön juttu joka istuu mun oikealla olkapäälläni. Kaikkein mieluiten mä kuvittelen sen kämmenen kokoiseksi karvaiseksi hämähäkiksi. Se miksi juuri hämähäkki niin jätettäköön se mun ja Karvisen väliseksi jutuksi. Mutta me tykätään hämähäkeistä. Nykyelämässäni se KV pitää mut oikealla tiellä. Niinä hyvinä päivinä sekä niinä hyvin huonoina päivinä. 

Se onni ja rakkaus jotka mun sydämessäni asustavat ja se suuri kiitollisuus. Tää raittius on opettanut mulle ensi kertaa elämässäni nöyryyttä ja sen tärkeän sanoman joka sopii näin jouluunkin kuten se kulkee mun sielussani nyt ja tulee kulkemaan päivieni loppuun asti.


"Jumala suokoon 
minulle Tyyneyttä
hyväksyä asiat joita
en voi muuttaa

Rohkeutta
muuttaa mitkä voin 
ja Viisautta 
erottaa nämä toisistaan"

Hyvää joulua kaikille.
Viettäkää ihana ja lämmin joulu täynnä rakkautta ja onnellisuutta.
Täynnä hymyä.
Täynnä nöyryyttä tästä hetkestä.

Erityistoivotukset kaikille teille päihdeongelmaisille ja meistä välittäville ja huolehtiville.
Heille jotka ohjaavat meitä ja opettavat meitä pitämään huolta itsestämme. Heille jotka antavat meille raitistumisen ja raittiinapysymisen avaimet ja työkalut käytettäväksemme. Olette rakkaita ja tärkeitä.

HYVÄÄ JOULUA

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti