Maku- ja tuoksumuistoja

Onko teille kellekkään käynyt niin että jostakin syystä tietty tuoksu tai maku tuo mieleen aivan jonkin muun jutun menneisyydessä. Joko ikäviä muistoja tai mukavia muistoja.

Mulle kävi tässä päivällä nimittäin niin että Karvinen toi S-marketista meille suklaalla päällystetyt pullat päiväkahville. Mä en siinä sitä pullaa katsellessani muistanut mitään erityistä mutta haukattuani siitä pullasta tajusin että se oli suklaalla päällystetty sitruunapulla.

Samassa mun ylitseni kävi kylmä väristys ja rupes aivan kamalasti ahdistamaan. Mun muistooni kävi sellainen muisto että mun exä Jake tapasi tykätä noista pullista. Sillä oli tapana lähisiwasta tilata sillontällön 5 kappaletta sellaisia kahden pullan pakkauksia. Niitä se sitten syödä mussutti kylmän maidon kanssa. Mitäs nyt laseja sotkimaan. Siitä se kätevästi kävi suoraan purkista hörppäämällä. Mä en koskaan ole niistä tykännyt. Ja se muisto ei ole mulle millään tavalla positiivinen vaan ahdistava muisto menneestä ajasta joka onneksi on mennyttä aikaa.

Samalla lailla mulle tulee sunlight saippuan tuoksusta mieleen mun Adele mummoni. Ateli nimellä häntä kutsuttiin. Tuoksu tuo mieleen ne lapsuuden lämpöiset kesät ja mummon paistamat ihanat lihapullat. Kukaan ei tehnyt niin hyvää ruokaa eikä leipää tai pullaa kuin mummo.  Ehkäpä juuri siksi mua ärsyttää se Saarioisen kammottava mainos että äitien tekemää ruokaa. Mun äiti ei ainakaan koskaan ole tehnyt niin järkyttävän pahaa ruokaa kuin ne Saarioisen tekemät eines sotkut. Eikä kyllä varsinkaan mun mummo.

Onneksi alkoholiin viittaavia muistoja ei ole vastaan tullut eikä mitään siihen juopotteluun liittyvää. Mä olen tietoisesti välttänyt menemästä paikkoihin missä on viinaa tarjolla tai siihen olisi mahdollisuus.  Mun kun ei ole pakko mennä niin mä en raittuttani laita alttiiksi. Enkä viitsi itseäni turhaan ärsyttää.

Tulikin tässä mieleeni että me Karvisen kanssa jälleen suunnittelimme matkaa. Tällä kertaa Jerusalemiin. Katselimme reittejä ja hotelleja. Yhden hotellin huoneiden kohdalla selityksessä luki että lahjana hotellilta huoneessa ilmainen viinipullo. Mä hetken tuumasin asiaa ja sanoin että mitäs jos se saapuva turisti ei sitä viinaa juo. Että miksi ne olettavat ilman muuta että kaikki ihmiset juovat alkoholia. Missäs se ilmaistervetuliainen on heille jotka ei sitä viina juo. Olisi kiva jos sen viinipullon voisi vaihtaa esimerkiksi pieneen hedelmäkoriin tai muuhun vastaavaan. Eipä silti että me mihinkään oltaisiin menossa mutta se suunnittelu on aina hauskaa.

Näin mä olenkin huomannut ajatusmaailmani täysin muuttuneen. Ennen mä olisin suorastaan riemastunut ilmaisesta viinipullosta. Juonut sen  hetkessä sen enempää Karvista ajattelematta tai vähintään koko ajan vahtinut paljonko se juo. Kaikki nimittäin mitä Karvinen joi oli multa itseltäni pois. Nyttemmin mun ei enää tarvitse viinaa edes ajatella ja ei todellakaan tee mieli.

Näin on hyvä elää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti