Neuvoja juomisen vähentämiseksi - Näinköhän noi toimii?

Törmäsin seuraavanlaiseen artikkeliin Ilta-Sanomissa ja tämä artikkeli todellakin herätti tietynlaista hilpeyttä. Ajattelin nyt hieman ruotia ja analysoida noita tuossa esitettyjä neuvoja. Ja huomioitavaa nyt on se että nää analysoinnit on siis pelkästään mun omia mielipiteitäni.

Mietityttääkö oma alkoholinkäyttö? Näillä keinoilla vähennät kuin huomaamatta

10 vinkkiä vähentämiseen

1. Löydä pätevä syy vähentämiselle
Moni tietää varsin hyvin, että tissuttelukin vaikuttaa välittömästi terveyteen. Tämä tieto ei silti saa muuttamaan omia tottumuksia. Etsi siis sinua motivoiva syy vähentää, on se sitten vaikka painonpudotus. Monissa alkoholijuomissa on paljon energiaa.

No siis pätevä syy. Varsin pätevä syy on esimerkiksi se että juominen on lähtenyt täysin lapasesta ja et sitä enää hallitse. Tokihan kaikki tietävät alkoholin sisältävän hurjasti energiaa ja piilosokereita. Mutta milloinkas ihminen jolle juominen on ongelma on moisista terveysseikoista välittänyt.

2. Laimenna
Tämä on ketterä vinkki. Jos esimerkiksi valkoviinin joukkoon laittaa kivennäisvettä, saa raikkaan juoman. Laimenna aina väkevät juovat.

Mulla tuli aina laimennettua. Tein valmiin sekoituksen Lidlin 2 litran freeway cola limpsapulloon. 3 desiä kirkasta ja 1,5 litraa laimennettua fun mehua. Ajattelin näet että siinä fun mehussa on vähemmän kaloreita kun limpsassa. Loppuaikoina en enää välittänyt laskea. Oli aivan sama menikö sinne lasiin lirahdus vaiko lorahdus ja limpparia toki laimentamaan.

3. Ota pienempiä kulauksia
Tai pidä kunnon taukoja kulausten välillä.

Tätä mä en ymmärrä laisinkaan. Tokihan siinä tulee automaattisestikkin pidettyä taukoja kulausten välissä. Ja pienempiä kulauksia. Tuolla lailla ei saa kun vatsansa kipeäksi ja armottomat ilmavaivat. Mitä ne pienemmät kulaukset muka auttavat. Juoppo juo niitä niin monta että varmasti menee päähän.

4. Aseta yläraja
Jos olet lähdössä esimerkiksi ravintolaan tai illanistujaisiin, päätä etukäteen, kuinka paljon juot. Älä ylitä asettamaasi rajaa.

No moniko juoppo ihan oikeasti pitää sen itselleen asettaman rajan. Varsinkin jos on oikeen kunnolla vauhti päällä. Ei varmasti kukaan. Ja miten sä saat ihan oikeasti itsesi olemaan ylittämättä sitä rajaa. Ei yhtään mitenkään. Alkoholisti juo huolimatta siitä minkälaiset rajat itselleen asettaa. Ja vaikket alkoholisti olekaan niin yritäppäs siinä sitten lopettaa kun seinään kun on vauhti ja viihde päällä.

Tässä mä sanoisin niin että on parempi olla juomatta ollenkaan kun alkaa asettamaan niitä rajoja joita ei kuitenkaan pysty pitämään.


5. Pidä tipattomia päiviä
Ole juomatta vähintään kahtena päivänä viikossa.

No niinhän mä olinkin. Join viitenä päivänä viikossa ja kahtena olin juomatta. Makasin sängynpohjalla ja tein kuolemaa ja tein lupauksia paremmasta huomisesta. Siitä huolimatta vaikka mä tämän neuvon mukaan vuosia teinkin niin meinasi saakeli henki lähteä. Eli ei toimi.

6. Opettele kieltäytymään
Jos sinulle tarjotaan alkoholia, sitä ei ole pakko nauttia. Kieltäytymistä voi treenata. Voit käyttää vaikka tämän tapaista lausetta: ”Kiitos, ei juuri nyt tai vielä, koska huomenna on vaativa päivä.”

Kiitos ei, Ei kiitos, No ehkä yhdet .... mites ois parit tai paritkymmenet. Onhan se helppoa ajatella että kieltäytyy mutta käytännössä mahdotonta. Aina löytyy joku syy juomiselle. Juoppo juo vaikka oli seuraavana päivänä mikä tärkeä juttu tahansa. Uskottelemme itsellemme että kyllä mä ne menoni hallitsen ja kun en hallitsekaan niin jopas keksitään joku muu syy. Viinassahan se vika koskaan ei ole eikä siinä omassa juomisessa.

7. Vaihda iso tuoppi pieneksi
Tai puolita viiniannoksesi.

No mitä se nyt hyödyttää. Pienentämällä ja puolittamalla sitä juodaan entistä kiivaampaa tahtia. Ei toi auta vähentämään. Juomalla isosta lasista ei ainakaan tarvitse olla koko ajan lasia täyttämässä.

8. Mittaa juomasi
Silloin tiedät tasan tarkkaan, kuinka paljon alkoholia nautit.

Mä olin oikea "pikkukemisti" vuosikausia. Se oli aina se 3 dl kirkasta 2l limppapulloon ja lantrinkia sitten se 1,5 l . Ja ei auttanut ei. Musta tuli alkoholisti ja juoppo siitä huolimatta. Mä tiesin aina tasan tarkkaan paljonko mulla oli viinaa ja paljonko olen juonut. Usein ihmettelin että miten helvetissä tää ei mene päähän ollenkaan. No olisikos syy siinä että viinan suurkuluttajana mun kroppani vaati aivan toisenlaisesti sitä viinaa kun normi käyttäjillä.

9. Vähennä yhdessä kaverin kanssa
Kerro tavoitteesta muille tai rekrytoi ystävä mukaan vähennystalkoisiin. Se auttaa pysymään suunnitelmassa.

No joo, en varmasti kerro. Kuinkahan monta kertaa mä olin vähentämässä ja lopettamassa ja kun en pytynytkään niin ärsytti suunnattomasti kuunnella sitä piilovittuilua niistä omista lupauksistani. "Been there done that"  Ja mulla nyt ei niitä kavereita koskaan ollut niin että olisin kehdannut ketään edes pyytää vähentämään kanssani. Ai niin ruvetaankos viinalakkoon .... ai mitä vihjailetkos sä että mulla olis jonkunsortin viinaongelma...no en mä kun mä vaan .... NIIN ETTÄ MITÄH????

10. Keksi muuta tekemistä
Liiku, puuhastele kotona, lue kirjaa – tee mitä tahansa, joka vie mielen pois juomisesta.

Olen yrittänyt tätäkin. Ei muuten toimi. Ei ainakaan mulla. Se pää kun pyörii ja kroppa toimii täysin sen viinan ehdoilla. Kädet hikoaa, kroppa hikoaa, täryyttää kun ajatteletkaan sitä viinaa. Vilkuilet kelloa hermostuneena että vielä mä viinakauppaan ehtisin. Päätät avata telkkarin niin eiköhän sielläkin joku A.Bourdain juo viiniä tai avaa kirjan sivu .... joka paikassa juoppo törmää niihin juomista sivuaviin juttuihin. Ei niitä pakoon pääse.

Juonko liikaa?
On hyvä, että arvioit säännöllisesti alkoholinkäyttöäsi. Joskus juominen voi lähteä hallinnasta salakavalasti.

Aivan varmasti, aivan varmasti mä  join liikaa. Mulla lähti täysin lapasesta oma juomiseni vuosia sitten. Mä en vaan itse sitä huomannut enkä tajunnut. Mä en itse halunnut sitä huomata. En vasta kun sillä viimeisellä suoralla kun Pietari availi jo taivaanportteja tai se pääperkele availi helvetinportteja. Kummin vaan. Mun juomiseni oli viemässä mua hautaan. Mä tajusin sen mutta olin niin suuresti riippuvainen viinasta että mä en voinut itseäni auttaa. En ennenkuin nöyrryin pyytämään sitä apua henkilöiltä ja taholta jotka osasivat auttaa. He osasivat opettaa mua oikealle polulle.

Jos vastaat kyllä yhteen tai useampaan näistä kysymyksistä, sinun kannattaa pohtia alkoholinkäyttösi kohtuullistamista.
Lähteitä: Päihdelinkki, Guardian

Mun tapauksessa mikään kohtuullistaminen ei olisi enää auttanut. Johan mä olin kohtuullistanut kun olin lopettanut viinien juonnin ja siirtynyt väkeviin ja viskiin. Niissä kun on vähemmän kaloreita kuin viinissä.  Karvinen sanoi mun juovan liikaa. Mitäpä sillä Karvisen sanomisella mitään väliä oli. Mua loukattiin. Itkin niitä juopon kyyneleitä jotka kuivuivat jo ennenkuin ehtivät tipahtaa poskilleni. Ja sekin oli uusi syy saada Karvinen hakemaan lisää viina.

Musta ei olisi koskaan tullut kohtuukäyttäjää ja olen varma siitä että  meidän kaikkien alkoholistien kanssa on sama juttu. Meille ei auta muu kun vain se täydellinen lopettaminen. Se että teemme selväksi sen asian että me olemme alkoholisteja, me emme siitä yksin selviä, hankimme apua ja myönnämme että on turhaa valehdella itselleen että homma on hallussa.
Alkoholistista ei koskaan tule kohtuukäyttäjää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti