Juomatta vai raittiina

Olen miettinyt useastikkin sitä että olenhan mä ollut useankin kerran raittiina viimeisen 30 vuoden aikana. En mä yhtä soittoa ole juonut. Olenhan mä ollut töissäkin. No joo...

En mä ole ollut raittiina päivääkään kun vasta 6.2. 2018 lähtien kun astelin Oikeanhetken ovesta sisään. Tai siis en mä astellut vaan invataksinkuljettaja ystävällisesti auttoi minut ja työnsi kärryni sisälle.

Siellä ihana ystävä tuli heti halaamaan. Päässäni pyöri tuhat ja yksi Ohhoh... kauheaa ... kamalaa...:ajatusta. En mä ollut tottunut ihmisiin ja niiden halailuihin. Varsinkaan että ne haluaisivat halata tälläistä surkeaa juoppoa. Musta ei koskaan ole tuntunut luontevalta halata edes omia vanhempiani. Mutta uusi elämä tuo mukanaan uusia asioita ja uusia tapoja. Ja niin minä opein ... halaamaan. Nykyisin se ei tunnu yhtään pahalle tai kammottavalle. On ihanaa saada tuo tosiystävän halaus. Uuden elämän opettelu alkoi pienistä asioista ... siitä toisen ihmisen kunnioittamisesta ja hyväksynnästä. Ei mulla ollut mitään hävittävää. Päinvastoin sain uusia ystäviä.

Nyt ymmärrän ... sillä että on raittiina ja sillä että on juomatta on hirvittävän suuri ero. Mäkin olin vain pettänyt itseäni kuvitellessani rehvakkaasti juomiseni olevani täysin hallinnassani. Mun hallinnassa se juominen ei ollut koskaan sen jälkeen kun se viina elämääni luikerteli.

Se että on juomatta...sehän antaa suoran mahdollisuuden alkoholistille jatkaa sitä juomistaan silloin kun tahtoo. Ja selitellä ja selitellä ja tuhannen tuhatta kertaa selitellä ja keksiä syitä miksikö nyt on syytä juoda.

Raitis elämä ei kaipaa viinaa. Viina ei ole vaihtoehto missään tilanteessa. Raittiin ei tarvitse hermostuneena vilkuilla kelloa että vieläkös viinakauppa on auki. Aivan niin, sitä minäkin ennen tein.  Vielä liikuntakyvyttömänä maatessani viina vei ajatuksia. Raittiin ei tarvitse viinaa ajatella. Raittiina elämä on saanut niin paljon parempaa sisältöä. Tulee täysin uudet harrastukset, ystäväpiiri saattaa muuttua täysin. Sillä kaikki eivät suinkaan katsele innolla ja hyväksyen sitä että se entinen railakas, hauska ja inhovitsikäs kaveri yhtäkkiä muuttuukin raittiiksi. Elämä muuttuu täydellisesti.

Nyt mä opettelen tätä elämää....raittiina.
Hetki kerrallaan.
Päivä kerrallaan.
Ja nautin ... nautin raittiista elämästä.

Tänään on ollut hieno aurinkoinen ja ihmeellisen lämmin päivä.
Nautitaan siitä kun vielä on tälläisiä ilmoja.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti