Vain päivä kerrallaan

Elä päivä kerrallaan

Alkuun on hyvä elää vain päivä kerrallaan. Jaamme päivämme osiin jotta raittiinaolostamme tulee siedettävämpää. Kun selviämme sen hetken kerrallaan olemme jo tiellä raittiuteen. Kukaan ei ole vaatinut olemaan raitiina seuraavaa 40 vuotta kuolemaasi asti. Meille juopoille elämä on vain tämä päivä. En mä voisi elää jos mun pitäisi ajatella seuraavaa 40 vuotta raittiina. Pelkkä ajatus kauhistuttaa. Siksi myös minä noudatan periaatetta päivä kerrallaan. Alkuun vain hetkisen kerrallaan. Illalla muistan olla kiitollinen siitä että olen tämän päivän ollut selväpäisenä ja raittiina. Huomenna on uusi aamu ja huomista ei ole vielä päätetty. Joten sitä huomista on turha murehtia.

Mulla oli juoppona paha tapa tehdä suunnitelmia. Suunnittelin ja aikataulutin menemiseni tarkkaan. Enhän mä niissä tietenkään pysynyt. Miten mä juoppona olisin moiseen pystynyt. Murehdin tulevaa etukäteen ja odotin koko ajan sitä pommia että mistä se mun niskaani tipahtaa.

Mä tein niitä suunnitelmia vielä raitistuttuani.
Kun mä 6.2 aloitin päihdekuntoutuksen mä suunnittelin kesän menot jo etukäteen. Nyt kun mä olen raitis niin menen tuonne ja sinne, teen tuota ja sitä. Sitten mulle yhtäkkiä tuli ahaa elämys että ei mun tartte kiirehtiä. Mikäs kiire mulla on kun mä olen 30 vuotta juonut niin nyt mulla on aikaa ottaa elämä rauhallisesti, mulla on aikaa hoitaa itseäni ja parisuhdettani. Pitää yllä ystävyys suhteita. Oikeasti välttää ihmisistä jotka on mulle tärkeitä. Mulla on aikaa miettiä ja pohtia ja hoitaa itseäni. Oikeasti välittää itsestäni.

Juoppona mulla oli aina hirvittävä kiire jonnekkin. Mä en koskaan tiennyt minne eikä mulle koskaan selvinnyt miksi. Nyt raitistuttuani pidän huolen siitä että en turhaan kiirehdi. Mitä useammin mä kiirehdin niin sitä useammin mulla jäi asiat puolitiehen. Kiinnostus ja innostus ei pysynyt yllä sen vertaa että olisin saanut jotain valmiiksi. Nyt raittiina mä en ota yhtäaikaa kovin montaa projektia työn alle. Tällä hetkellä mä olen asettanut ykkössijalle mun päihdekuntoutuksen ja raittiuden. Mikään ei mene sen edelle. Se on kaikista tärkein asia. Toisena sitten tulee tää blogi ja muut asiat.

Tänään on loistavan hieno päivä. Illalla menen taasen päihdekuntoutukseen. Joten mukavaa perjantaita kaikille teille kanssakulkijoilleni ja ihanaa viikonloppua. Muistetaan pitää itsestämme huolta.




1 kommentti: