Leivontaa

Mä olen aina tykännyt leipomisesta ja ruuanlaitosta.
En mä mikään loistava leipuri tai kokki ole mutta ihan hyviä tuotoksia saan tehtyä.

Juoppona mulla tuli paljonkin kokkailtua. En mä paljon resepteistä muista kun mä olin aina kännissä. Kait niistä syötäviä tuli kun toi Karvinenkin hengissä on.

Ajattelin jakaa tänne myös otteita arjen tekemisistä. Onhan nää jutut osa mua ja suuri osa mun kuntoutumistani. Ajattelin että aika näyttää millainen tästä blogista muotoituu. Tää on kertomus....mun selviytymiskertomukseni. Ja nää reseptit mitä tänne jaan on sellaisia että niistä selviää helposti kuka vaan.

Mä niin kovasti pidin leipomisesta ja ruuanlaitosta jo juoppona ja pelkäsin että se vire ja innostus hiipui ratistumisen myötä mutta eipä siinä niin käynytkään. Pieni virtuoosi asuu yhä tuolla mun sisälläni. Onneksi!

Mulle kaikkein kivointa on uusien juttujen ja reseptien kokeilu.
Törmäsinkin todella mielenkiintoiseen sämpyläreseptiin.
Sellaisessa blogissa kuin Leonardo Da Vinkki oli kivan tuntuinen sämpyläresepti.
Eli jos vielä et ole tehnyt näitä suosikki sämpylöitä niin on aika kokeilla.
Sämpylöistä tulee ihanan makuisia ja pehmeitä.

Eli tämä resepti on suoraan kopioitu kysisestä blogista.

Voisämpylät

(12 sämpylää)
4 dl vettä
1 pss (7 g) kuivahiivaa
1 rkl sokeria
1 tl suolaa
25 g pehmeää voita
n. 9 dl vehnäjauhoja
Voiteluun:
sulaa voita
1. Liuota hiiva ja sokeri kädenlämpöiseen veteen ja anna seoksen seistä huoneenlämmössä kunnes se kuohahtaa. Se vie noin 10 minuuttia.
2. Lisää suola. Sekoita joukkoon 8 dl jauhoista. Vaivaa muutama minuutti.
3. Lisää voi ja tarpeen mukaan vähitellen jauhoja jatkaen samalla vaivausta rauhalliseen tahtiin. Lopeta, kun taikina on kimmoisaa ja irtoaa kulhon reunoista.
4. Peitä kulho liinalla ja anna taikinan kohota huoneenlämmössä puolisen tuntia.
5. Kaada taikina jauhotetulle pöydälle ja muotoile siitä 12 sämpylää. Nosta leivät voideltuun n. 22 x 30 cm vuokaan. Peitä ne liinalla ja kohota huoneenlämmössä.
6. Voitele sämpylät sulatetulla voilla. Sumuta uuniin vettä sumutinpullolla. Paista 225 asteessa noin 15 minuuttia.
Resepti:Leonardo Da Vinkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti